yyrmgrup

href="http://www.yyrm.yolasite.com/senarai-kebun-area-johor.php">

Pages

yyrmteam. Dikuasakan oleh Blogger.

WARKAH CINTA BUAT ABBY ABADI


WARKAH  CINTA  BUAT  ABBY  ABADI.


Alhamdulillah dalam melengkapi pentas kehidupan ini, setelah jauh mengembara  dalam meniti pelbagai liku perjalanan serta peristiwa  yang sudah terlakar dan terakam dalam lipatan silam dengan  pelbagai warna warninya ini , akhirnya bertaut kembali hati serta jasadnya, kepada landasan islam, mudah-mudahan menjadi inspirasi kepada diri sendiri serta  jenerasi muda yang lain agar kembali kepada  jalan yang lurus. 

Jalan lurus hanya ada dalam AL-QURAN dan SUNNAH RASUL ,  serta mereka yang menyampaikan hak-hak Allah dengan benar serta rasa takut hanya semata-mata kepada Allah, bukan kepentingan untuk dirinya atau wadah perjuangannya atau kepentingan perniagaannya, atau penjenamaan semula dan lain-lainnya. 

Malah mereka tidak merasa  gentar sedikit pun untuk berhadapan dengan ancaman daripada golongan seperti  ini.

Iaitu orang-orang Bodoh/Jahil , Fasik ( mereka yang ingkar atau bermain-main, walau dengan satu ayat Allah)        
Munafik, Kafir, Musuh Islam yang Nyata dari Golongan Syaiton Manusia dan Jin.
Maka oleh itu ,Setiap manusia, samada mereka Artis,Sultan,Raja,Tengku,Permaisuri,putera-puteri,
Tan seri,Datuk,Datin, pelacur,pencuri,samseng,kongsi gelap atau apa jua gelarannya dan taitelnya, samaada berkemampuan atau merempat.


UMNO / PAS/ DAP / PKR / MIC / MCA ATAU  TIDAK KIRAlLAH APAPUN  WADAH  PERJUANGANNYA

Mereka semua berkewajipan untuk pesan-memesan dan menyampaikan hak-hak Allah diantara satu sama lain.  Mereka juga wajib mencari hidayah Allah tidak kira masa dan  dimana jua berada .

SEKIRANYA CUMA ADA SATU GOLONGAN YANG CENDERUNG MENEGAKKAN  HAK-HAK ALLAH MAKA GOLONGAN INI LEBIH WAJIB DIBERI SOKONGAN.
MANUSIA YANG BERILMU DAN BERAKAL WARAS  TIDAK BERHAK MENJATUHKAN HUKUM KAFIR MENGKAFIR ATAU MENYESATKAN GOLONGAN YANG LAIN SESAMANYA. ITU SEMUA HAK MUTLAK ALLAH, DAN ALLAH BERHAK MENENTUKAN SIAPA MEREKA DAN APA YANG MEREKA PERSELISIHKAN AKAN DIPERJELASKAN OLAH ALLAH DI MAHSYAR KELAK.
TETAPI MANUSIA DIPERINTAHKAN DAN DIWAJIBKAN MUFARAKAH / BERPALING / ATAU KELUAR DARI KELOMPOK INI SEHINGGA MEREKA KEMBALI SEMULA MENJALANKAN  HAK-HAK ALLAH.
KERANA GOLONGAN FASIK INI PALING RAMAI DINYATAKAN DALAM AL-QURAN.   
ORANG  ISLAM YANG BERIMAN KEPADA ALLAH, TETAPI TIDAK BERIMAN DENGAN AYAT-AYAT ALLAH MEREKA ITULAH ORANG-ORANG YANG FASIK.
 

 “ WAHAI MUHAMMAD  PANGGILLAH GOLONGAN INI ( ISLAM ) SEBAGAI A-RAAD KERANA SESUNGGUHNYA MEREKA BELUM BERIMAN ( BELUM BERIMAN DENGAN AYAT-AYAT ALLAH)."

MAKA SEGALA AMALAN KEBAJIKAN DAN KEBAIKAN  YANG MEREKA LAKUKAN  HANYALAH  SIA-SIA SAHAJA  DI SISI ALLAH. MEREKA MENDAPAT KEUNTUNGAN DUNIA TETAPI RUGI DI AKHIRAT.


“Sesungguhnya orang-orang yang membantah mengenai maksud ayat-ayat Tuhanmu dengan tidak berdasarkan sebarang bukti yang sampai kepada mereka (dari pihak yang diakui benarnya), tidak ada dalam dada mereka melainkan perasaan mahukan kebesaran (untuk mengatasimu), kemahuan yang mereka tidak sekali-kali akan dapat mencapainya. Oleh itu mintalah perlindungan kepada Allah (dari angkara mereka); sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat. (56)”


Hujah untuk menghalalkan cara demi kepentingan tertentu terutama peribadi, pangkat, nama,glamor,mintak disanjung atau sengaja meraih populariti,perniagaan,menghalalkan cara untuk kepentingan dunia semata-mata. sedangkan jika dilihat pada keseluruhan kalam atau ayat-ayat Allah, apa yang diperdebatkan atau dihujahkan itu pastinya akan berbalik kepada diri sendiri dan dilarang oleh Allah.


“BARANG SIAPA YANG BERDEBAT DENGAN AYAT-AYATKU  TANPA ALASAN YANG BENAR MELAINKAN UNTUK KEPENTINGANNYA MAKA KAFIRLAH IA”

  “paling banyak diguna pakai oleh peguam syarie” semata-mata untuk menang kes, sebab itu semenjak ia dilancarkan tengoklah apa yang terjadi.malah semakin memutuskan hubungan silatulrahim dan semakin berpecah belah diantara kedua-dua belah pihak.

Kedua ialah politik. Sebab itu  semakin mereka mempertahankan perkara  batil berlandaskan akal, maka semakin berlambaklah anak-anak tak berbapa dilahirkan, keruntuhan akhlak dari kanak-kanak, remaja, dewasa, sampai kepada orang-orang yang dunia pun dah benci untuk menampungnya , terus hanyut dalam kemaksiatan serta hiburan yang tidak bermunafaat.

Jika Sudah Begitu Baik NUSA  harapan bangsa ini dikafankan. Kerana jika diteruskan juga Negara ini akan hancur lebur. Ibarat Zahir Hebat Dan Teguh Tapi Rohani dan jati diri ibarat kiub ais ditengah terik mentari kering tidak bersisa lagi.

Abby Tahukan  ?
Kisah Isteri-isteri Rasulullah Habsah dan Aisyah sehingga Allah merakamkan namanya dalam surah Al-Ahzab dan At-Tahrim sehingga mereka benar-benar bertaubat dan menjadi "AhlulBait"  yang mulia.
Habsah dan Aisyah adalah perakam ilmu wahyu terhebat, mereka berdua suka berdebat tentang ayat-ayat Allah serta keduniaa dihadapan Rasulullah, sehingga Rasulullah  berkecil hati  kerananya. Perbuatan  mereka yang tidak sepatutnya  ini ditegur oleh Allah dalam surah At- Tahrim .
Juga merakamkan kedua-dua isteri  nabi Noh dan nabi Lut yang disesatkan kerana menghianati suaminya dan kisah 2 ornag perempuan yang sabar dan taat iaitu. isteri Fairun yang taat ,sabar dan beriman yang dimuliakan Allah serta maryam puteri imron yang memelihara kehormatan dan membenarkan isi kitab dan beliau termasuk golongan yang taat  ( Bukan sekadar ingatan kepada isteri nabi tapi juga ingatan kepada isteri-isteri dan wanita kini yang semakin jauh terpesong.

Tahukah Abby Abadi !
Kemudian peristiwa itu berulang setelah kewafatan Rasulullah  fitnah terbesar itu berlanjutan sehingga hari ini dimana sebhagian besar mazhab siyah membenci keluarga aisyah dan sahabat-sahabat nabi yang lain, Malah ada yang mengkafirkan dan melaknatnya sedangkan Aisyah sudah bertaubat dan menarik diri dan tidak terlibat lansung dalam perkara tersebut. Malangnya fitnah cepat merebak sehingga ditokok tambah sedemikian rupa sehingga kini, Itulah bahayanya fitnah.
Sekarang ia berlaku disini malah ramai orang gila yang kekadang mereka mengkafirkan mazhab lain sedangkan mazhab dalam pegangannya semakin bercelaru dan semakin tersasar jauh dari jalan yang benar. Mereka dengan sengaja melaga-lagakan golongan ulama demi keuntungan yang sedikit dan semakin ramai pula ulamak yang terkatup mulutnya dan tersasul-sasul perkataannya apabila dada telah tersemat dengan pelbagai bintang-bintang kebesaran. 
Kesemuanya ini Allah akan perjelaskan tentang apa yang mereka perselisihkan di mahsyar kelak.

Abby tahukan  ?
Al-Quran adalah mukjizat teragung yang dijamin oleh Allah dan tetap terpelihara Sehingga hari kiamat.
Bukan seperti JABATAN AGAMA YANG BERANGAN DENGAN PENGIKTiRAFAN ISO NYA. Gila kan… agaknya ISO tu yang beri syafaat di padang mahsyar kelak ?
Mana-mana penceramah yang tiada cop ISO di dahinya sedangkan mereka bukan asing bagi kita akan dicop pendakwah sesat.

 TETAPI  MEREKA YANG  BUANG  PERKATAAN  ISLAM  DALAM  JABATAN  TU  TAK PULAK  SESAT. FATWA MANA DIAORANG PAKAI NI. 

Patutlah ramai pelajar aliran agama sekarang ni semakin menyongsang tidak dapat membezakan mana yang hak mana yang batil malah tingkah anak remaja semakin sukar dikawal.
Ada pula sebahagian besar dari ulama yang dalam hatinya berpenyakit serta cuba menutup pekong yang ada dalam dirinya menakut-nakutkan pengikutnya atau orang ramai supaya tidak membaca Al-Quran/makna dan terjemahannya tanpa kitab tafsir berserta  guru  nanti  sesat katanya. Sebenarnya mereka itulah yang sesat. Mendakwa dirinya menguasai ilmu wahyu, rupanya sesat lagi menyesatkan.

Yang ni mungkin Abby Abadi tahu !!
Paling Sengal sejak kemerdekaan 55 tahun lalu, dengan kepimpinan bersilih ganti, Yang Kemudiannya saban tahun melaungkan pelbagai kemajuan,teknoloji, sambil mendirikan pelbagai pusat ipt dan ipts, vokasional dan lain-lain di seluruh Negara dengan jumlah perbelanjaan bertrilion ringgit. malangnya Tiada Satu Pun teknologi yang dapat dibangunkan hasil rekaan anak tempatan .
Sedangkan Al-Quran dikeluarkan dari satu alam yang berteknologi TINGGI LAGI CANGGIH.

Kerana apa?
Kerana ia cuba digali oleh mereka yang berpenyakit dalam hatinya lagi  fasik.
Sebab itu orang yang hatinya berpenyakit dan  rosak tidak akan dapat mengambil sedikit munafaat pun dari isi kandungan AL-Quran , walau mereka membacanya berulang-ulang kali.

Buktinya ???
Ada beratus ribu graduan kita yang mengambil  jurusan ilmu wahyu sejak berates tahun lalu,  dari setiap penjuru benua, akhirnya mereka kembali ke sini hanya dengan segulung ijazah.
Kalau nak diperhitungkan mereka yang mengambil jurusan teknologi lagi ramai. Tapi sayang kejayaan mereka hanya segulung ijazah.
Sehingga kini tiada satu pun teknologi yang dapat kita bangunkan untuk munafaat manusia dan alam sejagat.

Kerana apa Abby..?
Kerana setiap jurusan ilmu wahyu yang mereka ambil telah dipatenkan oleh agenda politik atau kepentingan PENJENAMAAN. jadilah kemegahan dan keangkuhan  MEREKA umpama kabus dinihari lalu lenyap disimbah sang mentari.

Dengan mendakwa Akulah lulusan Arab, Mesir, Malaysia, Oman, Amerika, Russia, Jepun dan lain-lain dengan muka poyo bangga tak terperi terpamir dikaca tv dan majalah.  Akulah Doktor Falsampah / sampah.
Biarlah mereka terus  JAKUN dan TENGGELAM  dengan ijazah dan gelaran  yang mereka milikki itu.

Jadi wahai Abby  !
Jangan menyampaikan hak-hak Allah beserta hati yang masih berpenyakit iaini, minta disanjung , mengharapkan perhatian,mengharapkan gossip, mengharpkan diberi gelaran dengan pelbagai gelaran ustazah atau ustaz , Haji, Hajjah, kiyai,lebai dan lain-lain, minta dipuja dan dipuji, terasa hebat kerana sebuk ke hulu ke hilir menyampaikan kuliah, MENGAKIBATKAN kita menikmati dan menghayati Al-Quran dengan cara yang tergesa2 dan lupa meminta perlindungan dari Allah supaya dijauhkan dari bisikan SYAITON ibni IBLIS  ketika kita sedang meknikmati ayat-ayatnya.

Wahai Abby  yang ABADI  Hanya “ALLAH” mengapa mukjizat yang satu ini terlalu AGUNG. Dan bagaimana cara untuk meknikmatinya. 
  1. DIRI PERLU SUCI LAHIR DAN BATIN  
  2.  MEMINTA PERLINDUNGAN  DARI ALLAH AGAR  GANGGUAN SYATTON MANUSIA (dalam diri/orang lain) DAN JIN  DI HINDARKAN. 
  3.  BERAKHLAK DENGAN ALLAH KETIKA MEKNIKMATINYA TANPA SEBARANG GANGGUAN SELAIN ALLAH SEMATA-MATA. 
  4.  TIDAK MENCARI BAHAN SEMATA-MATA UNTUK BERDEBAT DAN BERHUJJAH. 
  5.  DENGARKAN DENGAN IKHLAS DAN REDHA SERTA KHYUSUK. 
  6.  TIDAK TERLALU MENGAITKAN ASBAB KENAPA AYAT-AYAT INI DITURUNKAN NANTI HATI AKAN CENDRUNG DENGAN KATA-KATA MANUSIA SEHINGGA MENENGGELAMKAN MUKJIZATNYA. 
  7.    SEBAIK-BAIKN DIHAYATI  IALAH DI SEPERTIGA MALAM. 
  8.  PENDEK KATA BUANG SEMUA PENGARUH DALAM DIRI DAN MINDA HANYA SEMATA-MATA UNTUK ALLAH.

APAKAH MUNAFAAT YANG KITA AKAN DAPAT ?

Sepertimana yang Allah nyatakan sekiranya ditambah 7 lagi lautan seumpama dunia untuk dikalamkan ILMUNYA  maka keringlah lautan itu bahkan akan tetap kering walau sebanyak mana pun lautan yang ditambah.

Buktinya pergilah kekandang ternakkan seperti lembu, kambing, ayam, ikan dan lain-lain bahkan ladang2 yang sering diperdengarkan ayat-ayat Allah di dalamnya kita akan dapati ianya akan mengeluarkan hasil berlipat kali ganda. 

“ mereka ( haiwan dan tumbuha ) juga adalah hambaku dengan syariat yang telah ditetapkan keatasnya mereka bertasbih memujiku dengan caranya, sedangkan engkau tidak mendengarkannya” sungguh manusia itu bodoh dan sombong.”

Malangnya  “apabila diperdengarkan kepada manusia malah mereka berpaling  ingkar  dan fasik serta menyombongkan diri “
Sebab itu sejak beribu tahun manusia tidak dapat mengambil sebarang faedah dan munafaatnya.

Jika ikhlas medengarkan atau membacanya kita akan dapati mukjizat teragung ini terus hidup dengan memyingkap pelbagai rahsia ilmu diluar kemampuan Akal manusia. Mustahil seorang manusia berakal sampurna dapat menampung keilmuan yang ada didalamnya secara individu. Ianya perlu dizahirkan melalui kelompok yang ramai kerana setiap ilham yang dikurniakan itu berbeza-beza antara satu sama lain begitu juga dengan cara hadirnya beserta kefahamnnya. barulah kesemua ilmu yang di ilhamkan dan dikurniakan dalam setiap diri manusia itu dapat disatukan dan dijelmakan menjadi nyata.

Contoh: Ali, terilham membena kepala kapal terbang, Si Abu terilham membena badan kapal terbang, Si roi terilham membena enjen kapal terbang, Si Zaki terilham membena tayar kapal terbang begitu juga dengan yang lain-lain dan seterusnya, lalu kesemua mereka ini digabungkan maka terhasillah sebuah kapal terbang yang lengkap.
Kerana Ianya tidak sama seperti kita membaca dan menghayati Novel atau kitab ilmu  yang dikarang manusia seperti kita. Kerana setiap ilmu yang dikarang oleh manusia tetap tepu dan tidak membamgkitkan sebarang ilham bagi setiap pembacanya hanya sekadar pengetahuan untuk mengisi kertas jawapan untuk peperiksaan.

Berbeza dengan Al-Quran kerana semakin sering kita hayati, maka semakin banyak keajaiban ilmu yang akan kita dapati.
kita akan  terpegun dan tercengang-cengang kerana ada sahaja perkara atau ilmu baru yang tidak pernah kita dengar sebelum ini sedangkan kita sudah berulang-ulang kali mendengarkannya melalui setiap surah yang sama.

Wahai Abby .
Jika tidak percaya pusatkan segala kepentingan perjuangan hanya untuk Agama Allah semata2 tidak pada perkara yang lain. Ambil satu surah perlu diingat ada dua ayat utama dalam Al-Quran  1. Muhkamat ( ayat yang mudah difahami dan wajib menjalankan syariat atasnya, ianya menerangkan asas pokok syariat islam ) 2. Mutasahbihah ( merupakan ujian bagi orang yang berpenyakit dalam hatinya dan suka mentakwilkannya demi kepentingan dirinya akhirnya mereka tersesat melainkan sedikit sahaja yang diberi petunjuk untuk memahaminya. sekiranya melintasi ayat-ayat seperti ini jangan berhenti sambil membuat takwil sendiri seeloknya rujuk pada guru yang murshid atau ulanginya semua dara awal surah Al-Fatihah , Al- Bakarah sehingga ayat-ayat lazim yang paling akhir Insya Allah kita akan bertemu jawapannya, jika tidak pasti iblis akan menyelinap dan bersemayam di rongga dada. ) 

Kemudian hayatinya berulang-ulang kali dengan ikhlas pasti kita akan dapati ada ayat-ayat yang tidak pernah kita dengar sebelum dan sesudahnya. kemudian terus ulangi pastinya akan hadir ilmu-ilmu baru yang tidak pernah kita dapat sebelum dan selepasnya.

" Wahai muhammad janganlah engkau gopoh untuk membaca Al-Quran setiap kali wahyu diturunkan sedangkan kamilah yang memberi faham dan memenuhkannya di dalam dada."

Hanya Allah sahaja yang berhak memberi faham keatas hambanya yang benar-benar ikhlas dan taat kepadanya. 


Bayangkan sekiranya seluruh umat islam di seluruh dunia, khususnya di Malaysia, mereka didedahkan, digalakkan, diperdengarkan tentang isi kandungannya sedari zaman kanak-kanak lagi. 

Pasti segala khazanah kerahsiaan ilmu  Sains, Teknologi, Perubatan, Perdagangan, Perladangan, Pembangunan dan Lain-lain termasuk keilmuan yang tidak pernah terlintas oleh akal akan dikurniakan kepada kita untuk menguasainya.  termasuk ilmu membelah langgit paling tinggi bukan langit bumi.
  " Sungguh untuk menembusi langgit itu memerlukan kekuatan ".  maknanya Allah sudah sediakan kesemuanya untuk kita.

Malang minda fasik sudah berdaki dan berpekung serta bernanah dalam setiap minda kepimpinan kita. Sehingga apa yang telah diwarisi merupakan mukjizat teragung yang tidak terbanding nilainya dan harganya, tidak dapat dijelmakan malahan dipersia-siakan. 
Sedangkan ianya dihadirkan dari satu zaman BERTEKNOLOGI YANG PALING HEBAT DAN PALING CANGGIH yang tidak terdapat dari mana-mana pusat pengajian paling tinggi di mukabumi pun.

Biarlah mereka yang sudah gila serta rosak mindanya dan terpesong akidahnya kerana sangking lamanya minda terjajah terus berangan-angan membena komedenan teknologi  dengan Akal kosong beserta topi buku bertingkat-tingkat yang melekap dikepala beserta baju kelawar beraneka warna, Berposing didepan kamera dengan pelbagai gelaran Kong - Kalikong  prof kangkung demi untuk kemegahan dan berbangga dengan apa yang mereka miliki merekalah sebenarnya penipu dan pembohong.

Hindarkan dir  dari orang gila yang mencari publisiti murahan dengan melaga-lagakan diantara ulama tidak kira daripada mana pun mereka datang serta wadah apapun perjuangannya. Kerana mereka juga Cintakan Allah,Rasul dan keamanan. Kecuali mereka yang memutar mutarkan lidahnya menyatakan ayat-ayat Allah demi kepentingan Gelaran, Menyembunyikan yang Hak dan membenarkan yang Batil dan mereka yang dapat dibeli dengan wang ringgit demi kepentingan  Temboloknya.

 “ALLAH TIDAK MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM MELAINKAN MEREKA MENGUBAHNYA SENDIRI”

Kerana memang sifat manusia itu apabila diberi kekayaan dan kemiskinan akhirnya mereka menjadi manusia yang kufur dan ingkar, tamak dan haloba, menghalalkan apa jua cara janji matlamat tercapai sehingga menindas golongan yang lain dan akhirnya menjadi fasik.

Maknya sebenarnya ialah mereka disuruh kembali taat dan menjadi insan yang bertakwa dan berjuang hanya kepada Allah semata-mata.


Tidakkah engkau melihat dan merasa hairan terhadap orang-orang yang membantah mengenai maksud ayat-ayat Allah, bagaimana mereka telah dipalingkan (dari kebenaran)? (69) Iaitu orang-orang yang mendustakan Al-Quran dan segala yang dibawa oleh Rasul-rasul Kami yang telah Kami utus; maka mereka akan mengetahui kelak. (70) Ketika belenggu dan rantai dipasung di leher mereka, sambil mereka, diseret (71) Ke dalam air panas yang menggelegak; kemudian mereka dibakar dalam api Neraka;

35) Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya. (36)
Dan sesungguhnya Syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk. (37)
Sehingga apabila dia (yang terjerumus dalam kesesatan itu) datang kepada Kami (pada hari kiamat), berkatalah dia (kepada Syaitannya): Alangkah baiknya (kalau di dunia dahulu ada sekatan yang memisahkan) antaraku denganmu sejauh timur dengan barat! Kerana (engkau) adalah sejahat-jahat teman. (38)
(Lalu dikatakan kepada mereka): Pada hari ini, setelah nyata bahawa kamu telah menganiaya diri sendiri, (maka apa yang kamu cita-citakan itu) tidak sekali-kali akan memberi faedah kepada kamu, kerana sesungguhnya kamu dan teman-teman kamu itu tetap menderita bersama-sama di dalam azab. (39)

Maka (mengapa engkau berdukacita wahai Muhammad) adakah engkau berkuasa menjadikan orang-orang yang pekak mendengar atau menunjuk jalan kepada orang-orang yang buta (mata hatinya) dan juga orang-orang yang berada dalam kesesatan yang nyata? (40)
 Oleh itu (bertenanglah engkau, kerana) kalaulah Kami wafatkan engkau (sebelum Kami perlihatkan kepadamu azab yang akan menimpa mereka), maka sesungguhnya Kami tetap menyeksakan mereka. (41)
Atau sekiranya Kami (hendak) memperlihatkan kepadamu apa yang Kami janjikan kepada mereka (dari azab seksa itu), maka Kami tetap berkuasa terhadap mereka. (42)
 Dengan yang demikian, berpegang teguhlah engkau kepada Al-Quran yang telah diwahyukan kepadamu; kerana sesungguhnya engkau berada di atas jalan yang lurus. (43)
Dan sesungguhnya Al-Quran itu memberikan kemuliaan dan peringatan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada kaummu dan kamu akan ditanya kelak (tentang isi kandungannya ).



Cukup sampai disini dari yang mengasihi yang benar dan megasihi yang  hak, buat Abby  dan Setiap Hamba Allah sekeliannya, yang tetap ABADI hanya Allah.

 

0 ulasan:

Catat Ulasan